Thuis of op uw flexplek ook bereikbaar zijn via uw vaste zakelijke nummer? Dit kan tegenwoordig op verschillende manieren. Wij vertellen u er graag meer over.
We werken steeds meer vanaf een flexibele werkplek, thuis of onderweg. Maar toch wilt u telefonisch bereikbaar zijn. Tegelijkertijd wil u niet aan iedereen uw mobiele telefoonnummer geven, bijvoorbeeld om werk en privé gescheiden te houden.
Gelukkig zijn er meerdere manieren waarop u via uw vaste, zakelijke, telefoonnummer toch bereikbaar kunt zijn op uw mobiele telefoon.
VAMO kost geen internetdata
Allereerst kan dit via VAMO, ofwel ‘Vast & Mobiel integratie’. Hierbij is uw mobiele telefoon als het ware onderdeel van de telefooncentrale van uw bedrijf. Met andere woorden: het telefoonverkeer over uw vaste telefoon gaat ook over uw mobiele telefoon. Als u dan met uw mobiele telefoon belt, dan belt u met uw vaste nummer naar buiten. Ook kunt u uw collega’s bellen door ‘gewoon’ hun interne toestelnummer te bellen.
Het mooie is dat u daar geen data-abonnement voor nodig heeft, enkel een voor VAMO geschikte simkaart. Ook betaalt u ook geen doorverbind kosten. En omdat het niet via internet maar via het mobiele gespreks-netwerk gaat, is de kwaliteit net zo goed als bij ‘normaal’ mobiel bellen en werkt uw ‘carkit’ ook net zoals normaal. VAMO wordt door ons ook regelmatig ingezet in grote fabrieken of magazijnen. Want door gebruik te maken van (de toch wel vaak aanwezige) dekking van het mobiele netwerk, bespaart u zichzelf een investering in de aanleg van een DECT-of WIFI netwerk.
Softphone App
Mocht u geen provider of netwerk hebben die VAMO ondersteunt, dan kunt u ook voor een zogeheten ‘softphone’ gaan. In dat geval installeert u een app op uw telefoon en belt u vervolgens zakelijk via deze app.
Dit is een prima methode waarbij een bijkomend voordeel is dat u uw zakelijke bereikbaarheid gemakkelijk kan uitzetten als u niet bereikbaar wilt zijn. Bij VAMO is dat wat lastiger. Aan zo’n softphone app kleven natuurlijk ook nadelen, zo verbruikt u bijvoorbeeld data i.p.v. belminuten en u bent voor gesprekskwaliteit afhankelijk van de kwaliteit van uw internetverbinding. Dit kan merkbaar zijn als u belt vanuit een (rijdende) auto, immers zal uw smartphone ‘overspringen’ van telefoonmast naar telefoonmast en dat kan dan ten koste kan gaan van de gesprekskwaliteit.
Softphone apps zijn er in alle soorten en maten, sommige zijn universeel, andere behoren bij een bepaald ‘merk’ centrale. Sommige universele apps kunnen op ieder type VoIP-telefooncentrale worden aangemeld. Bij PWA werken wij echter graag met de 3CX-centrale en de bijbehorende app, deze app is niet universeel maar alleen te gebruiken als u ook een 3CX-telefooncentrale heeft. De app zit kwalitatief goed in elkaar en heeft een behoorlijke stabiele geluidskwaliteit-ervaring. Daarnaast biedt de 3CX-centrale (en daarmee ook de app) veel functionaliteiten voor een interessante prijsstelling.
Bellen via Microsoft Teams
Een bijzondere softphone app is Microsoft Teams. Deze kan tegenwoordig ook ingezet worden voor de telefonie van uw bedrijf. Als u wilt bellen via Teams, dan dient u een extra licentie te koppelen aan uw Microsoft 365 gebruikers. Vervolgens kunt u één of meerdere telefoonnummers aan Teams koppelen en maakt u op deze manier van Teams uw telefooncentrale.
De (mobiele) Microsoft Teams app heeft een opvallend goede gesprekskwaliteit, zelfs als uw internetverbinding wat minder goed is. Bovendien bundel je, door gebruik te maken van bellen via Teams, alle communicatiekanalen van uw bedrijf binnen het Microsoft 365 platform.
Natuurlijk kent dit ook nadelen? U wordt (nog) afhankelijker van Microsoft, het is best duur en ook qua gebruiksvriendelijkheid valt er nog iets op de app af te dingen. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om vanuit Teams bestanden te openen of te wisselen naar je chats terwijl je met de Teams-app aan het bellen bent.
Voor- en nadelen afwegen
Bij PWA kunt u terecht voor allerlei soorten telefonie-oplossingen. Zo kunnen wij u voorzien van traditioneel VAMO (in combinatie met KPN één, Coligo en 3CX), helpen met een softphone app of uw bedrijf laten bellen via Teams.
Samen met u nemen we graag de(on)mogelijkheden van de verschillende platformen door, zodat u vervolgens een goede keuze kunt maken.
Wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op!
Deze week staat Microsoft Forms in de spotlight. Microsoft Forms is een online enquêtemaker die valt onder Office 365.
Ons doel dit jaar is een nóg snellere supportafdeling te realiseren. Wij vroegen ons af; kunnen we de telefoon altijd binnen dertig seconden opnemen?